„Nerada prodávám“ aneb proč čokoláda není zadarmo

V této plážové rychlovce se zaměřuji na další častou překážku, která stojí na cestě na začátku podnikání. A ten problém je, říct si o peníze za svou práci a nebo něco prodávat.

„Je mi trapné říct si o peníze. Nerada prodávám. Moje prodávání je jakési zaseknuté.“

Samozřejmě je spousta úhlů pohledu na tento problém a mohla bych o něm mluvit hodiny. Ale váš čas i můj čas jsou cenné. A tak s vámi na toto téma dnes posdílím dvě zásadní myšlenky týkající se ŠTĚDROSTI a SEBEHODNOTY.

Video má necelých 10 minut, je to maličká časová investice, která ovšem může hrát obrovskou roli v dlouhodobých výsledcích vašeho podnikání. 

Spousta lidí nemá rádo prodávání. Ale vydělávat by samozřejmě chtěli…

A možná taky znáte ty nepříjemné pocity, kdy se vás někdo zeptá, kolik za svou službu chcete a vy se začnete ošívat a nakonec ze sebe vykoktáte jen něco jako, ale, nech to být, však to za nic nestojí. A nebo ten hrozný pocit, že za svůj čerstvě napsaný eBook chcete peníze…

Na jednu stranu moc chcete vydělávat, na druhou stranu je vám strašně nepříjemně při představě, že chcete peníze za něco, co jste vytvořili.

Jsou lidi, kteří se zlobí, že jim něco nechcete dát zadarmo. Jsou lidi, kteří se zlobí, že by měli chtít za své služby peníze. Jenže v takovém světě žijeme. Peníze jsou forma energie, která proudí mezi lidmi a vyměňuje se.

Nejde brát a nedávat. Nejde dávat a nebrat.

Proč čokoláda není zadarmo…

Když měla moje mladší dcera asi šest let, tak jednou po cestě domů z obchodu zasněně pronesla, že by to bylo úžasné, kdyby v tom obchodě bylo všechno zadarmo.

Vysvětlila jsem jí, že to není možné.

Že aby se její oblíbená čokoláda dostala do regálu, musí někdo vypěstovat kakaové boby, sklidit je, mezitím někdo jiný musí obstarat krávy, získat mlíko, všechny ingredience dovézt do továrny, tam pracují další lidé a stroje, které někdo musel vyrobit a vytěžit na ně materiál, celé se to musí převézt do obchodu a zabalit tak, aby to bylo lákavé, a za tím opět stojí lidé a jejich práce.

Prostě za jednou tabulkou čokolády je třeba 100 lidí. Jak by mohla být zdarma?

Stejné to je s vašim eBookem, kurzem, konzultacemi…

Je za tím investice vaší energie, času. Možná i další lidé, možná léta zkušeností. Vaším produktem někomu pomůžete, zlepšíte mu život, uděláte mu radost, rozjasníte den, vyřešíte problém.

Je v pořádku za to chtít peníze. Je v pořádku chtít peníze i za osobní rozvoj a poradenství. Protože i tady dáváte svou energii a potřebujete nějakou dostat zpět.

Buddhisté říkají, že základní ctností v lidském životě je štědrost a soucit.

A aby měl člověk předpoklady pro štědrost a soucit vůči ostatním lidem, musí žít v hojnosti. Abyste mohli být přínosem pro ostatní lidi, tak musíte žít naplno, v hojnosti a radostně. Když budete jako oběť skomírat někde u televize v tmavém obýváku, nepomůžete tím ani sobě a nebudete přínosem ani světu.

Když se budete bránit štědrosti jiných lidí, nemůžete být sami štědří.

Štědrost v online podnikání projevujte skrze hodnotný obsah, který dáváte na vašem webu zdarma. Hodnotné články, eBooky zdarma, videa, živá vysílání, příspěvky. A zároveň štědrost přijímejte následně skrze peníze, které vám lidé za to dají.

Lidé se často bojí dávat své knowhow zdarma, aby nevyplýtvali vše, co vědí. A já říkám – přestaňte se bát. Buďte štědří. Dávejte a dostanete.

Podnikání není o tom, že se postavíte doprostřed ulice a začnete vykřikovat kupte rohlíky! Kupte si můj skvělý eBook.

Já často mluvím o tom, že základem online podnikání je budování důvěry a vztahu s klientem. Když to přenesu do kontextu štědrosti, je to štědré poskytování vlastních zkušeností a příběhů čtenářům vašeho blogu a fanouškům na sociálních sítích.

Čím více lidem pomůžete, tím více vyděláte.

Čím více lidí oslovíte, tím více vyděláte.

A taky čím více ze sebe lidem dáte, tím raději od vás lidé nakoupí.

Proto pokud cítíte nepříjemný pocit z toho, že chcete peníze, začněte se nad tím zamýšlet jinak. Možná totiž chcete peníze, ale nechcete dávat. Nebo chcete peníze a máte pocit, že si je nezasloužíte.

Zkuste to otočit

Podívat se na to z jiného úhlu pohledu.

Vnímejte to, že pomáháte lidem vyřešit problém a skrze vaše eBooky a online kurzy POMÁHÁTE řešit zásadní otázky a problémy z vašeho oboru. Primárně neprodáváte.

Pomáháte a protože nejste Matka Tereza a ani nežijete z prány, tak přirozeně za energii, kterou vydáváte, dostáváte zpět zase energii ve formě peněz. Je to takový tep života. Nádech, výdech. Vlej nalej. Je to přiřozené. Nemůžete jen vydechovat, to znamená dávat a nenadechnout se, to znamená dostávat.

Dostávat je v pořádku. Dávat je v pořádku.

Obě tyhle věci zakomponujte do svého vnímání vašeho podnikání.

A zároveň se podívejte na to, co teda dáváte? Jaká je vaše hodnota. Proč si třeba nechcete říct o peníze?

Protože je spousta lidí, kteří poskytnou úžasnou službu, a když přijde na placení, sklopí oči a zašeptají, že za to chtějí 200 Kč.

Proto přemýšlejte nad svou hodnotou.

Pokud máte pocit, že například eBook, který jste napsali, nemá cenu 500 korun, které za něj chcete, tak se na to vykašlete a neprodávejte ho, nebo ho napište opravdu pořádně a tak, že se budete moct podívat svému klientovi do očí a říct:

„Hele, ten můj eBook je fakt úžasný, věřím, že ti pomůže, a za energii, know-how a úsilí, které jsem do toho vložila, chci 400 Kč.“

Takhle se za to postavte.

A pokud to neumíte sami, pošlete to pár lidem, zeptejte se jich narovinu, jak jim ten eBook pomohl nebo poradil, kolik by za něj dali oni, jestli by za něj vůbec něco dali.

Nemusíte na tohle být sami a bojovat s tím, že necítíte svou vlastní hodnotu.

V pořádku, ta hodnota není určena pro vás, ale pro lidi tam venku, tak si nechejte od těch lidí říct, zda tu hodnotu cítí a postupně se naučíte svou vlastní hodnotu vidět taky.

A mezitím. Buďte štědří. Sdílejte. A žijte příběh, který chcete vyprávět. :)

Stáňa

Stáňa Stiborová
Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže.

Je máma tří dcer a jednoho syna, žena skvělého muže, vášnivá cestovatelka, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka.

Stáňa je autorka projektu Podnikání z pláže. Jejími online kurzy Podnikání z pláže prošly už tisíce lidí. Je také autorkou knihy Podnikání z pláže, kterou už četlo přes 42 000 čtenářů. Také je autorkou online bestselleru Jak napsat eBook za 14 dní.

Více o Stáni najdete tady >>
Komentáře