Co dělat pro vaše podnikání, když nemůžete pracovat na dálku

Pro mnoho živnostníků, firem a služeb teď nastalo náročné období. Realizovat aktuálně zakázky může být složité, pro některá odvětví nemožné. To ovšem neznamená, že nemůžete pro své podnikání dělat NIC. Ba naopak, je toho poměrně hodně a zároveň tím můžete vytvořit pevnější základy svého podnikání do budoucna.

Zároveň to neznamená, že překážky na cestě nebo úplná paralýza podnikání, mohou nastat jen v případě karantény.

Povím vám na začátek jeden z mých příběhů…

Jak jsem byla dva měsíce v domácím vězení a co mi to přineslo:

Na podzim 2018 jsem byla na začátku těhotenství a dva měsíce pro mě byly fyzicky tak náročné, že jsem nedobrovolně skončila v domácím „vězení“ na gauči, ze kterého jsem nedokázala pomalu ani dojít do kuchyně, natož vyjít ven na čerstvý vzduch. Obejít dům byl nadlidský úkon.

Byla jsem zesláblá, po psychické stránce to bylo ještě horší a co se týče mého podnikání, úplně v tu chvíli spadlo na lopatky. Bezmoc a naštvanost. Měla jsem dojem, jako kdyby můj život byl hroutící se věž. Určitá část mě věděla, že to je nutný přerod, že si mě nově příchozí dítko formátuje a do toho mnou cloumají hormony a vyčerpání. Ale jiná část mě chtěla zmizet někam v temné díře a nebýt.

Nevěděla jsem tenkrát, jak se můj stav bude vyvíjet, cítila jsem se v hodně hlubokém temném údolí a vidina, že bych za dva měsíce měla vést online kurz Podnikání z pláže, trávit deset hodin denně na podpoře ve skupině, do toho přetáčet a upravovat jednotlivé kroky… Na to jsem neměla sílu. Bylo mi jasné, že tohle v podobě, jakou jsem dosud znala a fungovala mi, nedám.

V těch nejtemnějších chvílích jsem si říkala, že to zabalím. Že prostě kurz nebude. Skončím.

Jenomže já to své plážové podnikání miluju a přes všechny ty hromady hnoje, pod kterýma jsem v tu chvíli ležela a co se dělo uvnitř mě, jsem cítila, že zabalit to není cesta.

A tak začala někde uvnitř klíčit myšlenka: UDĚLEJ TO JINAK.

A té jsem se tenkrát chytla. Díky tomu jsem kurz za dva měsíce otevřela a měla po boku sedmičlenný podporovatelský tým, měla prostor a energii na to nejpodstatnější, což pro mě je vedení a dílčí úpravy kurzu, reagování na dění ve skupině a podpora celé skupiny. Spadl mi tím z ramen velký balvan a uvolnily se mi ruce na INOVACE a další tvoření.

Pro moje podnikání i pro můj život to byl naprosto zásadní krok vpřed.

Až zpětně samozřejmě dokážu ocenit váhu celého toho hnoje, ze kterého to vyklíčilo. :D

Může se to stát každému a kdykoli? Jistě. Jen v individuálním měřítku to není tak vidět, jako teď, když se nad námi tyčí devítihlavá saň jménem Koronavirus. Malí i velcí draci poletují kolem každého podnikání vždy a zakopnout o velkou překážku na cestě ze zdravotních důvodů můžete kdykoli.

Proto si myslím, že rady, které se vám teď chystám dát, jsou nadčasové a využijete je kdykoli.

Co dělat pro svůj byznys, když nemůžete podnikat na dálku? Soustřeďte se na…

Podnikání má 3 hlavní složky – tvůrčí složku, operativní složku a marketing. Tyto tři složky by měly být v poměru 20/20/60, a to jak z hlediska energie, tak z hlediska nákladů. Důvod, proč mnoho lidí v podnikání neuspěje, je, že věnují svou pozornost nesprávným směrem.


Pro úspěšný byznys věnujte 60 % energie ve vašem podnikání na MARKETING.


Podnikatelé často věnují 50 % své energie a nákladů na operativu, 30 % na tvůrčí energii a vývoj produktů či poskytování služeb a jen 20 % marketingu. Pak jsou zasekaní v účetních věcech nebo smlouvách místo toho, aby věnovali svůj čas tomu nejdůležitějšímu. Marketingu.

Co je marketing?

Nebudu teď na vás vytahovat nějaké poučky z vysokoškolských skript, a podám vám to tak, jak to ve své praxi chápu a používám já. :)

  • Marketing je způsob, jak dát o sobě, svém produktu či službě vědět lidem.
  • Marketing je způsob, jak s těmito lidmi budovat důvěru a vztah.
  • Marketing je způsob, jak těmto lidem vysvětlit, ukázat a naučit je, proč a jak jim může váš produkt či služba pomoct nebo nějak zjednodušit život.
  • Marketing je jediná cesta, jak dostat váš úžasný produkt nebo službu k lidem.

Základní pravidlo úspěchu je:
Čím více lidem pomůžete, tím více vyděláte peněz.

K čemu je vám vyšperkovaný masážní salón, který jste půl roku zařizovali, když do něj pak nikdo nepřijde, protože o něm neví…? Co tím změníte? K čemu je vám úžasná kavárna s tou nejlepší kávou, když do ní nechodí lidi? Jak je tam dostanete?

Teď nemluvím o situaci, kdy je vše zavřené, ale všeobecně o podnikání jako takovém. S výše uvedenými problémy se totiž spousta začínajících podnikatelů potýká. Mají skvělý produkt nebo službu, ale NEVÍ SE O TOM.

V podnikání je důležité soustředit se na to podstatné.

Naprosto zásadní je dostat váš produkt nebo službu k lidem. Naprosto zásadní je marketing. 

A právě MARKETING je to, na co teď máte prostor

Teď se nemusíte soustředit na výkon vaší profese, na prodej nebo poskytování služby. Můžete tedy čas využít na to, abyste věnovali svou energii výše uvedeným věcem:

  • Přemýšlet, jak dát o sobě více vědět.
  • Budovat důvěru a vztah.
  • Vysvětlit, ukázat a naučit vaše klienty, proč potřebují váš produkt nebo službu.

Můžete si teď připravit marketingové podklady, upravit webové stránky, napsat hodnotné články na web a další věci. Až karanténa pomine, budete připravení dostat se opět ke klientům. Pak bude právě dobrý a připravený marketing potřebný. Ti, kdo budou očekávat, že se vše dostane do starých kolejí, budou mít těžší rozjezd.

Zaměřte se na to, abyste to byli právě vy, ke komu se lidé budou vracet rádi. Zaměřte se na to, abyste právě teď budovali se svými klienty důvěru a vztah.

Co pro to můžete dělat:

  • 1
    Nejjednodušší cesta: Hodnotný obsah na sociálních sítích

Pokud máte pro svou službu Facebookovou stránku nebo Instagram, sdílejte i nadále hodnotný obsah. Možná jste dosud byli zvyklí vkládat pouze prodejní obsah ve smyslu: „Dneska máme takovou a makovou akci.“ nebo „Tenhle dortík si můžete dát dneska ke kávě.“ nebo „Přijďte na masáž…“ Prostě prodej. Tak to přesně teď nemá smysl, že…?

Proto se zamyslete:

  • Jakou emoci svým klientům předávám skrze své produkty a služby?

Pohoda, radost, uvolnění, jistota, skvělé jídlo, boží prožitky, setkávání s jinými, inovace v domácnosti, inovace v životě, posuny vpřed, úsměv, uspokojení z kvalitních informací…

  • Co z toho a jak mohu teď předávat i nadále na sociálních sítítch?

Dám konkrétní příklady:

Máte kavárnu, nemůžete ji teď provozovat. Nevadí. Dávejte i nadále na instagram fotky, které jistě máte nafocené do zálohy ;) a nebo prostě tvořte nové. Teď nemůžete prodat. Takže co k tomu napíšete za obsah?

Máte prostor ukázat, kdo jste. Ukázat svou lidskou tvář. Máte prostor sdílet své úvahy, příběh, psát o tom, jak a proč jste třeba začínali, na co se těšíte, jaké máte obavy, zamyšlení o životě, radosti, naději... jednoduše ukázat, že na druhé straně je taky ČLOVĚK.

Tento výše uvedený odstavec v podstatě platí pro jakoukoli jinou profesi, ať už máte stavební firmu, masážní salón, cestovní kancelář, soukromou školu jazyků…

Vyprávějte příběh, který žijete. Právě tím budujete důvěru a vztah s klientem.

Ostatně na sociálních sítích stejně dlouhodobě platí, že lidé nemají potřebu tam nakupovat, ale bavit se, inspirovat, sdílet, komunikovat. Dělali jste tohle předtím? Pokud ne, tak právě teď máte příležitost.

Jaký obsah patří na sociální sítě:

  • Odkazy na vaše články na blogu
    Toto je ta nejsnadnější cesta, jak dostanete lidi na své webové stránky a dodáte jim hodnotu, řešení jejich otázek nebo problémů, o kterých možná ani nevěděli, že je mají. :))

    Zároveň i skrze články můžete přiblížit lidem více to, kdo jste a budovat s nimi důvěru a vztah. V každém článku je důležité předat jak expertní informace, tak lidskost a příběh. Pokud si nejste jistí, co tím myslím, přečtěte si celý tenhle článek ještě jednou pozorně.
  • Mikropříběhy s fotkou / fotoalbem
    Aktuálně jedna z velmi efektivních cest, jak vytvářet obsah, je sdílení nějakých fotek ze života s krátkým zamyšlením nebo příběhem, který lidi pobaví, inspiruje nebo je vede k zamyšlení, komentáři a podobně.

    Tyto mikropříběhy mohou mít různý formát i styl, který vám osobně bude sedět. Já ráda píšu inspirativní příběhy, ale velmi oblíbené jsou na Facebooku i humorné příběhy z každodenního života, sondy do zákulisí a života autorů s nějakým jemným aha momentem a podobně. Mně osobně aktuálně fungují mikropříběhy velmi dobře. Pro inspiraci koukněte na Facebook Podnikání z pláže.
  • Obrázky s textem – citáty
    V minulosti velmi oblíbený obsah na Facebooku, dnes už je poměrně na ústupu. Přesto je čas od času můžete používat jako doplnění obsahu své fanpage. Jak můžete vidět, já je také propojuji s mikropříběhy a často taky s odkazy na můj web.

    Rozhodně to doporučuji! Pokud jen tak fláknete na FB obrázek citátu a nic k tomu nenapíšete, interakce lidí bude nulová a dosah slabý.

    Text citátu na obrázku by měl pro dobrý dosah obsahovat maximálně 20 % z plochy obrázku.
  • Obrázky s textem – výzvy k interakci
    Přestože Facebook nemá rád obrázky s textem, obzvlášť pokud text zabírá více než 20 % plochy, je jeden typ příspěvků, který to umí popřít. A to jsou obrázky, ve kterých je text vyzývající k interakci – ideálně ke komentování příspěvku.

    Nedoporučuji vyzývat k interakci tak, že řeknete „pokud ano, klikněte na Like, a pokud ne, tak na srdíčko“, protože tuto techniku Facebook penalizuje nižším dosahem. Stejně tak penalizuje slova typu „SDÍLEJTE, TAGUJTE“ a podobně. Správnou cestou je položit otázku a prostě lidi nechat, aby odpovídali přirozeně.

    Na komentáře doporučuji ODPOVÍDAT, a to ne jedním slovem ve smyslu „Hezké :)“, ale tak, aby byl cítit zájem o člověka na druhé straně a ne jen o to, aby udělal tu interakci a komentoval. Zajímejte se o své fanoušky, odpovídejte jim mile. Podpoříte tím důvěru a vztah s nimi a kromě toho taky zvýšíte dosah svého příspěvku. :)
  • Videa
    Videa mají na Facebooku velmi dobrý dosah. Všeobecně to vypadá, že Facebook vždycky odměňuje ty, kdo překračují své komfortní zóny a dělají věci, které jsou náročnější a nezvládne je každý. :)

    Můžete sdílet videa s hodnotným inspirativním obsahem (obr. vlevo). Ale co bude pro vás na začátek jednodušší, jsou videa ze života (obr. vpravo).
  • Živé vysílání
    Živé vysílání je přímý videopřenos na Facebooku nebo Instagramu, který je takovým překročením z komfortní zóny, že k němu od FB dostanete hezkou podporu pro zvýšení dosahu. :) Živá vysílání se objevují lidem v notifikacích, mají větší dosah i velikou interakci. Zároveň pak zůstanou na FB uložena jako záznam, na Instagramu se objevují 24 hodin po skončení ve stories.

    Pro inspiraci se můžete samozřejmě podívat na Facebook Podnikání z pláže.
  • Facebook a Instagram stories
    Poslední věc, kterou chci zmínit, jsou tzv. Stories – příběhy. Ty na jsou využívanější na Instagramu, mají své místo i na Facebooku. Každopádně je to další způsob, jak být fanouškům opravdu denně na očích a denně s nimi budovat důvěru a vztah.

    Stories jsou taková ta kolečka v horní části obrazovky. Jejich kouzlo je v tom, že za 24 hodin zmizí a jejich obsah je rychlý, akční, mění se, vtahuje lidi do děje. Ukazuje více právě ten příběh, který chcete vyprávět. :) Na Facebooku vypadají Stories takto:

Fungování fanpage je hodně o testování a zkoušení, co vás baví, co vám jde a co se líbí vašim fanouškům. Zkoušejte různé typy obsahu, obměňujte, sdílejte třeba i podobná sdělení různými způsoby. Inspirujte se u ostatních, sledujte, co baví vás a co rádi sledujete vy.

A pamatujte, že....

KAŽDÝ MISTR BYL JEDNOU ZAČÁTEČNÍKEM

  • 2
    Věnujte energii vašim webovým stránkám

Máte je vůbec? V jakém jsou stavu? Můžete teď využít čas a energii na to, abyste je vylepšili, dali do nich svou esenci, kus svého příběhu. Zajistili, že kromě prodejních nabídek tam lidé najdou i hodnotný obsah.

Když jsem například měla stavební firmu, 80% našeho webu byly blogové články na nejrůznější stavební témata (Jak vybrat obklady do koupelny, Jak probíhá rekonstrukce koupelny apod.) a právě přes tyto články nás v polovině případů kontaktovali klienti.

  • 3
    Opečujte své stávající klienty na dálku.

Radou, článkem, videem, e-mailem, dárkem… Pamatujte, že je 10× snadnější prodat stávajícímu klientovi než získat klienta nového.Ukažte svému klientovi, že to u vás není jen o „když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají“, ale že pečujete o své klienty i nadále. Dávejte svým klientům vždycky něco navíc, zajímejte se o ně i nadále, dělejte to vědomě a srdcem a vaši klienti to vycítí.

Budování důvěry a vztahu s klientem není jen otázkou prvního kontaktu. Je to dlouhodobá práce, dlouhodobý záměr a teď máte na tento záměr prostor, protože nemůžete prodávat.

Lidskost vs. vypočítavost

Chci ještě podotknout, že je rozdíl, jestli je z vašeho počínání cítit lidskost a děláte věci v této fázi proto, že opravdu chcete budovat vztah se svým klientem, máte své klienty rádi, chcete jim upřímně dodat hodnotný obsah a víte, že jim tento obsah pomůže a bude jim přínosem, nebo do toho jdete vypočítavě jen proto, abyste si odškrtli položku na svém marketingovém to-do listu nebo se sjeli na korona-vlně a využili příležitosti k prodeji. Klient to pozná. :)


LIDSKOST

Dlouhodobě je základním kamenem úspěšného prodeje. Proč? Protože lidi rádi nakupují tam, kde to mají rádi a kde se cítí příjemně. Vytvářejte teď toto prostředí pro své klienty online.

Když jsem některé z těchto rad sdílela ve stories na Instagramu, ozval se mi kamarád a zkušený podnikatel Mário Roženský s jednou skvělou radou, kterou vám ještě nasdílím závěrem:

Nebojte se říct si o pomoc. A třeba i řekněte, jak konkrétně vám pomůže, když lidé nakoupí u vás. Občas stačí málo, ale pro daného podnikatele je to v tu chvíli obrovská pomoc, i kdyby jen ta morální.

Moje rada závěrem:

Každé vrcholy mají svá údolí. Nevíme, jak daleko do toho údolí teď jsme, ani kdy začneme stoupat vzhůru. To jediné, co teď víme, je to, co je tady a teď. Nemůžeme kontrolovat budoucnost. Můžeme ale maximálně využít přítomnost. 

Až se přes vás tedy převalí lavina bezmoci, paniky, naštvanosti, odmítání, odporu a zlosti, které k tomu všemu patří a budete mít možnost se z toho vyhrabat, oprášit a podívat co tady a teď máte za možnosti, využijte tyto možnosti na maximum.

Tahle krize přejde a důležité je, abyste pak dokázali své podnikání postavit na nohy a mohli přivítat klienty, kteří se mezitím na vás budou těšit a s radostí a důvěrou po krizi přijdou právě za vámi pro vaši službu nebo produkt.

Stáňa Stiborová
Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže.

Je máma tří dcer a jednoho syna, žena skvělého muže, vášnivá cestovatelka, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka.

Stáňa je autorka projektu Podnikání z pláže. Jejími online kurzy Podnikání z pláže prošly už tisíce lidí. Je také autorkou knihy Podnikání z pláže, kterou už četlo přes 42 000 čtenářů. Také je autorkou online bestselleru Jak napsat eBook za 14 dní.

Více o Stáni najdete tady >>
Komentáře