Pro mnoho živnostníků, firem a služeb teď nastalo náročné období. Realizovat aktuálně zakázky může být složité, pro některá odvětví nemožné. To ovšem neznamená, že nemůžete pro své podnikání dělat NIC. Ba naopak, je toho poměrně hodně a zároveň tím můžete vytvořit pevnější základy svého podnikání do budoucna.
Zároveň to neznamená, že překážky na cestě nebo úplná paralýza podnikání, mohou nastat jen v případě karantény.
Povím vám na začátek jeden z mých příběhů…
Na podzim 2018 jsem byla na začátku těhotenství a dva měsíce pro mě byly fyzicky tak náročné, že jsem nedobrovolně skončila v domácím „vězení“ na gauči, ze kterého jsem nedokázala pomalu ani dojít do kuchyně, natož vyjít ven na čerstvý vzduch. Obejít dům byl nadlidský úkon.
Byla jsem zesláblá, po psychické stránce to bylo ještě horší a co se týče mého podnikání, úplně v tu chvíli spadlo na lopatky. Bezmoc a naštvanost. Měla jsem dojem, jako kdyby můj život byl hroutící se věž. Určitá část mě věděla, že to je nutný přerod, že si mě nově příchozí dítko formátuje a do toho mnou cloumají hormony a vyčerpání. Ale jiná část mě chtěla zmizet někam v temné díře a nebýt.
Nevěděla jsem tenkrát, jak se můj stav bude vyvíjet, cítila jsem se v hodně hlubokém temném údolí a vidina, že bych za dva měsíce měla vést online kurz Podnikání z pláže, trávit deset hodin denně na podpoře ve skupině, do toho přetáčet a upravovat jednotlivé kroky… Na to jsem neměla sílu. Bylo mi jasné, že tohle v podobě, jakou jsem dosud znala a fungovala mi, nedám.
V těch nejtemnějších chvílích jsem si říkala, že to zabalím. Že prostě kurz nebude. Skončím.
A tak začala někde uvnitř klíčit myšlenka: UDĚLEJ TO JINAK.
A té jsem se tenkrát chytla. Díky tomu jsem kurz za dva měsíce otevřela a měla po boku sedmičlenný podporovatelský tým, měla prostor a energii na to nejpodstatnější, což pro mě je vedení a dílčí úpravy kurzu, reagování na dění ve skupině a podpora celé skupiny. Spadl mi tím z ramen velký balvan a uvolnily se mi ruce na INOVACE a další tvoření.
Až zpětně samozřejmě dokážu ocenit váhu celého toho hnoje, ze kterého to vyklíčilo. :D
Může se to stát každému a kdykoli? Jistě. Jen v individuálním měřítku to není tak vidět, jako teď, když se nad námi tyčí devítihlavá saň jménem Koronavirus. Malí i velcí draci poletují kolem každého podnikání vždy a zakopnout o velkou překážku na cestě ze zdravotních důvodů můžete kdykoli.
Proto si myslím, že rady, které se vám teď chystám dát, jsou nadčasové a využijete je kdykoli.
Podnikání má 3 hlavní složky – tvůrčí složku, operativní složku a marketing. Tyto tři složky by měly být v poměru 20/20/60, a to jak z hlediska energie, tak z hlediska nákladů. Důvod, proč mnoho lidí v podnikání neuspěje, je, že věnují svou pozornost nesprávným směrem.
Podnikatelé často věnují 50 % své energie a nákladů na operativu, 30 % na tvůrčí energii a vývoj produktů či poskytování služeb a jen 20 % marketingu. Pak jsou zasekaní v účetních věcech nebo smlouvách místo toho, aby věnovali svůj čas tomu nejdůležitějšímu. Marketingu.
Nebudu teď na vás vytahovat nějaké poučky z vysokoškolských skript, a podám vám to tak, jak to ve své praxi chápu a používám já. :)
K čemu je vám vyšperkovaný masážní salón, který jste půl roku zařizovali, když do něj pak nikdo nepřijde, protože o něm neví…? Co tím změníte? K čemu je vám úžasná kavárna s tou nejlepší kávou, když do ní nechodí lidi? Jak je tam dostanete?
Teď nemluvím o situaci, kdy je vše zavřené, ale všeobecně o podnikání jako takovém. S výše uvedenými problémy se totiž spousta začínajících podnikatelů potýká. Mají skvělý produkt nebo službu, ale NEVÍ SE O TOM.
Teď se nemusíte soustředit na výkon vaší profese, na prodej nebo poskytování služby. Můžete tedy čas využít na to, abyste věnovali svou energii výše uvedeným věcem:
Můžete si teď připravit marketingové podklady, upravit webové stránky, napsat hodnotné články na web a další věci. Až karanténa pomine, budete připravení dostat se opět ke klientům. Pak bude právě dobrý a připravený marketing potřebný. Ti, kdo budou očekávat, že se vše dostane do starých kolejí, budou mít těžší rozjezd.
Pokud máte pro svou službu Facebookovou stránku nebo Instagram, sdílejte i nadále hodnotný obsah. Možná jste dosud byli zvyklí vkládat pouze prodejní obsah ve smyslu: „Dneska máme takovou a makovou akci.“ nebo „Tenhle dortík si můžete dát dneska ke kávě.“ nebo „Přijďte na masáž…“ Prostě prodej. Tak to přesně teď nemá smysl, že…?
Pohoda, radost, uvolnění, jistota, skvělé jídlo, boží prožitky, setkávání s jinými, inovace v domácnosti, inovace v životě, posuny vpřed, úsměv, uspokojení z kvalitních informací…
Dám konkrétní příklady:
Máte kavárnu, nemůžete ji teď provozovat. Nevadí. Dávejte i nadále na instagram fotky, které jistě máte nafocené do zálohy ;) a nebo prostě tvořte nové. Teď nemůžete prodat. Takže co k tomu napíšete za obsah?
Tento výše uvedený odstavec v podstatě platí pro jakoukoli jinou profesi, ať už máte stavební firmu, masážní salón, cestovní kancelář, soukromou školu jazyků…
Ostatně na sociálních sítích stejně dlouhodobě platí, že lidé nemají potřebu tam nakupovat, ale bavit se, inspirovat, sdílet, komunikovat. Dělali jste tohle předtím? Pokud ne, tak právě teď máte příležitost.
Fungování fanpage je hodně o testování a zkoušení, co vás baví, co vám jde a co se líbí vašim fanouškům. Zkoušejte různé typy obsahu, obměňujte, sdílejte třeba i podobná sdělení různými způsoby. Inspirujte se u ostatních, sledujte, co baví vás a co rádi sledujete vy.
A pamatujte, že....
KAŽDÝ MISTR BYL JEDNOU ZAČÁTEČNÍKEM
Máte je vůbec? V jakém jsou stavu? Můžete teď využít čas a energii na to, abyste je vylepšili, dali do nich svou esenci, kus svého příběhu. Zajistili, že kromě prodejních nabídek tam lidé najdou i hodnotný obsah.
Když jsem například měla stavební firmu, 80% našeho webu byly blogové články na nejrůznější stavební témata (Jak vybrat obklady do koupelny, Jak probíhá rekonstrukce koupelny apod.) a právě přes tyto články nás v polovině případů kontaktovali klienti.
Radou, článkem, videem, e-mailem, dárkem… Pamatujte, že je 10× snadnější prodat stávajícímu klientovi než získat klienta nového.Ukažte svému klientovi, že to u vás není jen o „když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají“, ale že pečujete o své klienty i nadále. Dávejte svým klientům vždycky něco navíc, zajímejte se o ně i nadále, dělejte to vědomě a srdcem a vaši klienti to vycítí.
Budování důvěry a vztahu s klientem není jen otázkou prvního kontaktu. Je to dlouhodobá práce, dlouhodobý záměr a teď máte na tento záměr prostor, protože nemůžete prodávat.
Chci ještě podotknout, že je rozdíl, jestli je z vašeho počínání cítit lidskost a děláte věci v této fázi proto, že opravdu chcete budovat vztah se svým klientem, máte své klienty rádi, chcete jim upřímně dodat hodnotný obsah a víte, že jim tento obsah pomůže a bude jim přínosem, nebo do toho jdete vypočítavě jen proto, abyste si odškrtli položku na svém marketingovém to-do listu nebo se sjeli na korona-vlně a využili příležitosti k prodeji. Klient to pozná. :)
Když jsem některé z těchto rad sdílela ve stories na Instagramu, ozval se mi kamarád a zkušený podnikatel Mário Roženský s jednou skvělou radou, kterou vám ještě nasdílím závěrem:
Nebojte se říct si o pomoc. A třeba i řekněte, jak konkrétně vám pomůže, když lidé nakoupí u vás. Občas stačí málo, ale pro daného podnikatele je to v tu chvíli obrovská pomoc, i kdyby jen ta morální.
Každé vrcholy mají svá údolí. Nevíme, jak daleko do toho údolí teď jsme, ani kdy začneme stoupat vzhůru. To jediné, co teď víme, je to, co je tady a teď. Nemůžeme kontrolovat budoucnost. Můžeme ale maximálně využít přítomnost.
Až se přes vás tedy převalí lavina bezmoci, paniky, naštvanosti, odmítání, odporu a zlosti, které k tomu všemu patří a budete mít možnost se z toho vyhrabat, oprášit a podívat co tady a teď máte za možnosti, využijte tyto možnosti na maximum.
Tahle krize přejde a důležité je, abyste pak dokázali své podnikání postavit na nohy a mohli přivítat klienty, kteří se mezitím na vás budou těšit a s radostí a důvěrou po krizi přijdou právě za vámi pro vaši službu nebo produkt.