Jakou roli hrají NÁVYKY a jednání na AUTOPILOTA na cestě k úspěchu

Mám pro vás dnes další plážovou rychlovku, jednoduchý tip, který vám může pomoct ve vašem podnikání, ať už online nebo offline a pokud jej uvedete do praxe, tak vám usnadnit vaše posuny a pokroky směrem k úspěchu. A jako vždy je to i něco, co sama dělám a co mám ověřeno.

O čem bude dnes řeč. Klíčovým slovem budou návyky.

Věnujte si 8 minut v tomto videu a nebo čtěte níže:

Když chceme ve svém životě něco změnit, tak většinou nestačí, že začneme měnit jenom ty vnější věci. To znamená, když chceme změnit něco ve svém podnikání, nestačí jen začít dělat nějaké nové strategie marketingu, ale je potřeba změnit i svůj přístup a sebe sama.

Většinu času ve svém životě jedeme na autopilota. Řídíme se automatizovanými procesy, které vycházejí z našich každodenních návyků. A mnohé z těchto návyků jsme si osvojili už jako děti. Mnoho přístupů vzniklo v době, kdy jsme byli malí, a táhneme si je až do dospělosti.

(Já jsem si třeba už ve dvou letech udělala návyk pořád někoho něco učit. :D )

Letěli byste na dovolenou s pětiletým pilotem Boeingu?

Když vám to řeknu na takovém poměrně vtipném příkladu… Někdy to je, jako kdyby nás tím životem vezl pětiletý pilot.

Když si představíte, že jedete na dovolenou, vejdete do letadla, podíváte se do kokpitu, kde sedí piloti, a tam sedí pětileté dítě a letuška vám řekne: „Jo, jo, tady ten Honzík vás teď poveze, to je náš pilot.“, tak samozřejmě nenastoupíte.

Ale v životě se často necháme smýkat tím pětiletým autopilotem a jedeme na základě návyků, které jsme se naučili jako děti. Jedeme v těch vzorcích, že nejsme dost dobří, často se tam projevují takové ty dětské soutěživosti nebo to, že chceme být hodné holčičky, abychom se zalíbily všem, aby nás všichni měli rádi a podobně.

A v pěti letech to neskončilo. Návyky si tvoříme i v dospělosti

I to, jak pak jednáme v tom každodenním životě, jsou návyky, které jsme si utvořili třeba v posledních letech. Takže to, že někdo vypadá dobře a někdo nevypadá dobře, je samozřejmě ve velké míře důsledek jeho návyků, péče o sebe sama. To, jestli jí zdravě, nebo nejí zdravě. Jíst zdravě není proces vůle, ale je to proces návyku. Je to o tom, na co jste si zvykli.

Náš život je odrazem našich návyků.

Jsme nemocní, bez energie, bez peněz, ve stresu? Pak nás sem dovedly návyky, které jsme si v posledních letech zautomatizovali. 

Jsme zdraví, plní síly, žijeme v hojnosti a stres zvládáme s nadhledem? I to je důsledek našich návyků. 

Úspěch v podnikání je tvořen také našimi návyky

  • Návyk na to, že každý den věnujete energii do svého podnikání. I kdyby to bylo 30 minut.
  • Návyk na to, že se vzděláváte a posunujete se vpřed.
  • Návyk na to, že jdete skrze své komfortní zóny.
  • Návyk jednat navzdory svému strachu, navzdory své náladě.
  • Návyk přistupovat k problémům jako tvůrce a ne jako oběť.

To jsou jen příklady. A je v pořádku, pokud vnímáte, že někde máte rezervy. Je to o tom, že z těch automatizovaných návyků, které máte, si vědomě začnete vytvářet nějaké nové návyky.

U těch návyků pro podnikání, třeba to, že byste každý den měli svému podnikání věnovat nějakou energii, i kdyby to byla třeba půlhodina.

Můj modrý život

Mně pomohlo, když jsem byla úplně na začátku, že jsem se vrátila k jedné dětské hře.

Možná jste četli Foglarovky a ve Foglarovkách byl tzv. Modrý život, který spočíval v tom, že jste měli taková políčka a sedm sloupců na každý den, třeba že jste si vyčistili zuby, udělali dobrý skutek a podobně, když jste tu věc udělali, tak jste si to políčko vybarvili modře, a říkalo se tomu Modrý život.

Já jsem si potom v dospělosti, když jsem byla ve fázi, že jsem věděla, že chci změnit svůj život, a proto musím změnit některé své návyky a musím se naučit dělat věci jinak, a nešlo mi to úplně a musela jsem se v tom hlídat, udělala takový dospělácký Modrý život. Udělala jsem si tam i sloupec, že každý den věnuju nějaký čas svému podnikání a svým budoucím penězům.

A opravdu jsem tomu věnovala vědomě pozornost, protože jsem věděla, že večer otevřu ten svůj dospělácký Modrý život a buď si to políčko vybarvím, nebo ne.

A ono po třeba třech čtyřech týdnech už se vám to tak zautomatizuje, že se to stane přirozenou součástí vašeho života a stane se to vaším běžným návykem.

Cokoliv, v čem v životě jedeme na automat a co nám úplně nevyhovuje, jde změnit

Ale zase nejde to změnit tak, že si budeme myslet a čekat, že jednoho dne se to změní. Je potřeba do toho dát kus své vůle a kus energie, dát tomu nějakou strukturu, dát tomu nějaký řád zvenčí, něco, co budete následovat, něco, co budete poslouchat.

Takže…

Prvním krokem je zamyslet se nad tím:

Co vás třeba teď brzdí na té cestě vpřed?
Co potřebujete změnit? 
Jaké automatizované chování vám úplně nevyhovuje?

A potom si udělat třeba takový Modrý život nebo nějaký checklist, co každý den chcete udělat, a odškrtávejte si to.

Neklaďte na sebe příliš mnoho nároků, nesnažte se změnit hodně věcí najednou

Vyberte si jednu věc a té se věnujte třeba další měsíc, a potom, až ji budete mít zautomatizovanou, si vyberte další. Protože když si člověk vybere hodně věcí najednou, je to tak razantní změna, že to nevydrží a to selhání přijde mnohem rychleji a ten pocit, že to nezvládne, přijde taky mnohem rychleji.

Když to zase přenesu jako příklad třeba do hubnutí, proto má hodně lidí s hubnutím problém, že by měli jíst zdravě, cvičit, nejíst svoje oblíbená jídla, těch věcí, které by měli změnit najednou, je strašně moc. A ono je jednodušší změnit jenom jednu a pak, když ji máte naučenou, změnit další.

V podnikání je to stejné.

Každý má trošku jiné omezující návyky, jiné brzdy, takže vám nedokážu říct úplně konkrétně, co bude ta vaše, ale zkuste se na to zaměřit. Třeba si sedněte, sepište si to a pak si vyberte jednu věc, kterou teď chcete ve svém životě změnit a té věnujte pozornost klidně několik týdnů.

Když nic nezměníte, nic se nezmění. To znamená, že když nezměníte své návyky, které souvisí s vašim úspěchem v podnikání nebo s hojností ve vašem životě, zůstane vše při starém.

To je dnes ode mě vše. :) Mějte se krásně a žijte příběh, který chcete vyprávět.

Stáňa Stiborová (Mrázková)
Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže.

Je máma tří dcer a jednoho syna, žena skvělého muže, vášnivá cestovatelka, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka.

Stáňa je autorka projektu Podnikání z pláže, online kurzů, kterými prošly tisíce lidí, i knihy Podnikání z pláže, kterou už četlo přes 35 000 čtenářů. Také je autorkou online bestselleru Jak napsat eBook za 14 dní.

Více o Stáni najdete tady >>
Komentáře