Žijte příběh, který chcete vyprávět. Co to vlastně znamená? + 7 způsobů, jak svůj příběh vyprávět

Žijte příběh, který chcete vyprávět. Tato věta je už od počátků projektu Podnikání z pláže někdy v roce 2013 takovým mottem, nosnou myšlenkou. Pro mě osobně to bylo vždy připomenutím toho, že mám cítit, že můj život je naplněný. Že jednoduše stojí za to.

Otočit se za uplynulými deseti lety a vidět jen šeď dní, které splývají do sebe jeden jako druhý: práce, kolotoč domácnosti a sem tam nějaký světlý bod v podobě jedné dovolené za rok… Po tom jsem nikdy netoužila.

Život je na to pro mě příliš cenný. :)

Uvědomuju si pomíjivost a to, že každý den je tady pouze jednou. Tento rok už se nevrátí. Tento rok v životě mých dětí už se nevrátí. Tak proč čekat na až někdy, odkládat svůj život a mezitím jen tak přežívat? 

Je to pro mě motor pro to, abych žila příběh, který chci vyprávět.

Vyprávět příběh, který žiju…

Ta myšlenka má ovšem ještě druhý rozměr v momentě, kdy ji otočíme. Žít příběh, který chci vyprávět, to děláme sami pro sebe. Pro svůj pocit naplnění, seberealizace, života, který má pro nás samotné smysl.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Když ovšem začneme příběh, který žijeme, opravdu vyprávět, dostane nový rozměr. Začneme svůj příběh totiž žít nejen pro sebe, ale stane se přínosem taky pro druhé.

Inspirujeme.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
A tak když už ten příběh žijete, vyprávějte ho. Někde tam venku jsou totiž stovky, možná i tisíce lidí, kteří touží si jej poslechnout. A nejde o šmírování vašeho života, toho, co máte na oběd a jak vypadá váš záchod. :D Stačí vyprávět tu část, která pro někoho může být přínosem.

Dám pár příkladů…

  • Umíte to skvěle s ovcemi, včelami nebo slepicemi? Někde se právě zrodila myšlenka začít chovat a ten někdo vůbec netuší, jak na to. Vaše sdílení mu pomůže. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
  • Rozumíte duši miminek? Někde se právě narodila nová máma. A teď další. A nedostala návod! :D Váš příběh pro ni třeba bude podporou.
  • Na talíř kouzlíte sobě i své rodině zdravé a originální pochoutky a připadá vám to jako samozřejmost. Tisícům dalších to ale připadá jako zázrak. Rádi by to uměli, ale neví jak na to.
  • Celé rodině pletete na zimu svetry, čepice, šály. Umíte to odjakživa, je to přeci tak jednoduché... Pro vás. Někde tam venku jsou ovšem stovky nebo tisíce dalších lidí, kteří vůbec netuší, jak začít a přitom by to chtěli také umět.
  • Ve svém životě jste překonali pár opravdu hustých výzev. Posílilo vás to a jste díky tomu úplně jiným člověkem. Z toho benefitujete samozřejmě vy sami a vaši blízcí. A když začnete svůj příběh vyprávět? Možná zachráníte zdravý rozum tisícům dalších. :)

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Každý má zkušenosti, příběhy a prožitky, které stojí za sdílení. V kontextu Podnikání z pláže je to klíčové pro to, aby člověk objevil téma svého podnikání a také aby pak své online podnikání postavil na pevných základech. Vyprávět příběh, který žiju, to je jedna z ústředních věcí, které učím v základním kurzu Podnikání z pláže.

Mimochodem jak se toho vyprávění svého vlastního příběhu, předávání zkušeností a znalostí někteří chopili si prohlédněte v katalogu www.plazovnici.cz :)

A jak to tedy dělat? 7 způsobů, jak svůj příběh vyprávět:

  • 1
    Sociální sítě - Facebook, Instagram a další
    Nejjednodušší formou, jak vyprávět příběh, který žijete a sdílet své zkušenosti a znalosti, jsou samozřejmě sociální sítě. Teď nemyslím osobní profil, ale ideálně na Facebooku fanpage (viz Podnikání z pláže) a na Instagramu tematicky zaměřený profil, jako je například můj profil @podnikanizplaze.

    Několik dalších konkrétních příkladů na Instagramu, jak vypadá vyprávění příběhu, který daný člověk žije v kontextu nejrůznějších témat: @magicky.zenska, @vedomy_zivot, @playeverydaycz, @skola.hrou.pre.dospelakov, @nevylecitelnaoptimistka, @mama_z_gruntu, @annakohutovaporodniasistentka a další a další.

    Důležité samozřejmě je, že člověk nedělá ze své FB/IG sítě výstavku zážitků, ale snaží se skrze své příspěvky inspirovat, motivovat, předávat hodnotné informace a sdílet své osobní zkušenosti nebo zkušenosti svých klientů. Podstatné je autentické sdílení i hodnotné informace.
  • 2
    Blog
    Vytvořit blog a začít psát články, ve kterých sdílíme své zkušenosti a příběhy, to je samozřejmě poněkud složitější, než začít sdílet na Facebooku či Instagramu. Celý proces zabere pár dní (jak na to, učím v základním kurzu PZP) a taky narozdíl od sítí není profesionálně fungující blog úplně zadarmo.

    Blog jako takový má však benefity pro tvůrce i čtenáře, které sociální sítě nemají.

    Na sociálních sítích lidé konzumují většinou pouze aktuální obsah, málokdy jdou nějak hlouběji do historie. A tak tvůrce pořád vytváří a vytváří. Na blogu je vše mnohem přehlednější. Proto když čtenář řeší konkrétní otázku, pro kterou jste napsali článek třeba dva roky zpátky, na pár kliků to na blogu najde. Na sítích by ani netušil, že jste něco takového kdy napsali. Blog v tomto smyslu funguje jako skvělá investice času do obsahu, který pro vás pak pracuje dlouhodobě, klidně i několik let.

    Na blogu může navíc čtenář strávit mnohem více času a věnovat vám tak více pozornosti v řádu minut i desítek minut. Na sociálních sítích to jsou sekundy. Více času s vámi = větší hloubka = větší budování důvěry a vztahu = větší pravděpodobnost nákupu v budoucnu.

    Benefitem pro obě strany je jak přehlednost, tak možnost odkazovat na další zdroje informací a například také placené produkty a služby. To jde samozřejmě i z Facebooku. Na Instagramu do příspěvků nelze vkládat proklikatelné odkazy. To jde pouze ve stories, ale až od 10 tisíc sledujících a nebo skrze tzv. "link v bio", což je jediné místo, kam lze umístit odkaz, nicméně čtenář už nemá takovou vůli se při scrollování prokliknout na profil a odtud dál.

    Doporučuji si pro konkrétní příklady proklikat některé weby, které najdete v katalogu účastníků kurzů Podnikání z pláže - www.plazovnici.cz.
  • 3
    YouTube - videa, živá vysílání, webináře
    Další level jsou samozřejmě videa a živá vysílání. To už není pro každého a začínající online podnikatelé mívají ve vztahu k videím určitý respekt. Do hry totiž kromě slov vstupuje taky vzhled, projev, kvalita obrazu a zvuku. To, co je ovšem pro jednoho překážka, může být pro druhého skvělá příležitost a videa jsou dnes velmi oblíbeným zdrojem informací ve všech možných tématech a oborech.

    Ať už chcete ořezat jabloň, postavit židli z palet nebo udělat kváskový chleba, vše najdete na YouTube. A můžete být buď konzument a nebo toho využít jako tvůrce. Vyprávět svůj příběh na YouTube má samozřejmě přínos z marketingového hlediska v tom, že skrze video je možnost budování důvěry a vztahu s klientem hlubší. Skvělým příkladem fungujícího YouTube kanálu je například Denisa Říha Palečková, která se věnuje vztahům a intimitě.

    Další úrovní jsou pak webináře, kdy vám divák věnuje i několik desítek nebo hodin své pozornosti, což je jak skvělá příležitost pro předávání hodnoty, tak samozřejmě skvělá příležitost pro prodej. Mimochodem témata videí, video marketingu a webinářů jsou složitější a obecně doporučuji pustit se do toho až poté, co má člověk zvládnuté základy - vlastní web a sociální sítě. Jak na to učíme s mým mužem Jirkou Stiborem na Plážové střední.
  • 4
    eBooky
    eBook je další z cest, jak svůj příběh vyprávět a to ve dvou možných formách eBooku. Můžete rozdávat eBook zdarma a zároveň můžete mít eBook placený. V porovnání s článkem na blogu je eBook zdarma delší, jde do větší hloubky než běžný článek na internetu, a zároveň podstatné je, že dodává i nějakou hodnotu navíc, pomáhá klientovi vyřešit nějaký problém, který by obyčejným článkem vyřešit nešlo, protože by byl málo obsáhlý.

    Skrze eBook zdarma dodáváte hodnotný obsah, pomáháte a zároveň sdílíte v eBooku i svůj expertní autentický příběh. Celý tento formát má za cíl velké prohloubení důvěry a vztahu s klientem ať už po stránce lidské, tak po stránce expertní. eBook placený je pak komplexním řešením nějakého tématu nebo otázky.

    Já osobně se eBookům věnuji už od roku 2012 a díky eBooku Jak napsat eBook za 14 dní a následně základnímu kurzu Podnikání z pláže vznikly už tisíce eBooků, jak těch zdarma, tak placených. Doporučuji si opět proklikat katalog Plážovníci.cz, kde jich pár stovek najdete a podívat se na téma, které vás zajímá a prozkoumat, jak takový formát obsahu vyhovuje vám.
  • 5
    E-maily a databáze
    E-maily můžou otravovat a nebo inspirovat. Tu první funkci plní většina e-shopů, které málokdy (bohužel) vyprávějí příběh své značky a produktů a častěji spíše prodávají skrze slevy, akce a podobně.

    Pro online podnikatele, který vypráví svůj příběh a inspiruje, je e-mail skvělou cestou, jak být ve spojení se svými lidmi. Psát e-maily, které mají hodnotu, ve kterých odkážeme na hodnotu (na článek, video, webinář), jsme lidští a autentičtí... Takové e-maily pak čtou lidé rádi a je to samozřejmě skvělý marketingový kanál, pokud jde i o následný prodej.
  • 6
    Podcasty
    Dalším způsobem, jak předávat hodnotu a vyprávět příběh svého tématu a života, jsou podcasty. Ty jsou v Česku nejvíce poslouchané přes Spotify i Apple podcasts. Jednoduchost konzumace hodnotného obsahu a datová nenáročnost vedou k čím dál větší oblibě podcastů mezi posluchači.

    Je tedy skvělé na tuto vlnu naskočit a využít ji pro své vlastní podnikání, získat plnou pozornost klienta, prohloubit jeho důvěru a vztah k vám a vašemu projektu a zároveň tento kanál využít i pro prodej vašich fyzických i digitálních produktů. 
  • 7
    Kniha
    Napsat knihu je sen mnohých, možná i váš. Na druhou stranu ono se to zdá tak složité a neuskutečnitelné, že tento sen lidé často nechají hnít v šuplíku. Přitom vyprávět příběh skrze knihu je ten nejpřirozenější a po staletí ověřený způsob.

    Já osobně jsem právě skrze knihu dostala svůj příběh od roku 2014 do dnes už k 43 000 čtenářům. A to nevím, komu ji dál ještě půjčili. :) Samonákladem. Bez nakladatelství. Mimochodem, jak na to, jsme před lety s mou kamarádkou Alicí Kirš sepsaly v eBooku Jak napsat, vydat a prodat knihu.

    Napsat knihu a vydat ji samonákladem není až tak ojedinělé. Mezi mými plážovými studenty znám dnes už desítky, kteří tuto formu vyprávění příběhu a sdílení zkušeností, informací a znalostí zařadili do svého portfolia infoproduktů. Můžu zmínit například Terezu Kramerovou a její Dívku s havraními křídly, Michalu Měřínskou s knihou Magicky ženská, Terezu Broschovou a její knihu Opravdové jídlo pro děti, Ester Davidová s velkým portfoliem knih z oblasti osobního rozvoje, Maria Jurková a její kniha Chutně bez lepku, mléka a cukru a mnozí další.

    Mimochodem můžete je také vyhledat v katalogu Plážovníci.cz přes klíčové slovo KNIHA.

Žijte a vyprávějte svůj příběh. Cestu, vrcholy i údolí. Dostane tím mnohem větší smysl.

Stáňa Stiborová
Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže.

Je máma tří dcer a jednoho syna, žena skvělého muže, vášnivá cestovatelka, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka.

Stáňa je autorka projektu Podnikání z pláže. Jejími online kurzy Podnikání z pláže prošly už tisíce lidí. Je také autorkou knihy Podnikání z pláže, kterou už četlo přes 42 000 čtenářů. Také je autorkou online bestselleru Jak napsat eBook za 14 dní.

Více o Stáni najdete tady >>
Komentáře