8 tipů pro lepší imunitu a více životní energie

Poměrně často dostávám dotaz, jak to dávám. Čtyři děti, podnikání, opravdu často na cestách a v pohybu. Pořád něco dělám. Kde na to, sakra, beru energii? :)

Nejdříve jsem si říkala, že přece žiju tak nějak normálně. Ale když se ohlídnu pár let zpátky, vidím svou chronickou rýmu, která se ozvala při sebemenším náznaku oslabení, kolísající energii, obrovskou dopolední únavu každý den, podrážděnost, špatnou fyzičku, častou bolest hlavy.

Jo, něco jsem začala dělat jinak, a když jsem se nad tím hlouběji zamyslela, uvědomila jsem si, že je poměrně hodně věcí, které dělám pro svou lepší imunitu a více životní energie. 

Tyto tipy jsem sdílela ve stories na Instagramu a Facebooku Podnikání z pláže. Protože jste mě ale prosili, ať vám je někde sesumíruju na jedno místo, vznikl tento článek.

Jsem si jistá, že vaše imunita a životní energie vám poděkují, i kdybyste uvedli do praxe jen jeden z nich. Mimochodem… čtením nic nezměníte, takže doporučuji na konci si vybrat alespoň jeden z těchto tipů a zkusit to. :)

Než začnete číst, chci ještě říct, že v textu níže zmiňuji i konkrétní produkty, které používám. Nejedná se o žádnou formu spolupráce. Doporučuji to, co mám otestováno na sobě. :) Ale určitě mohou existovat i další alternativy.

Tady jsou:

  1. Wim Hof dýchání
  2. Otužování
  3. Schüsslerovy soli
  4. Olej z tresčích jater
  5. Probiotika Superhuman
  6. Každodenní procházky a pohyb
  7. Cukrfree
  8. Žít v souladu se svou duší

TIP #1

Wim Hof dýchání

Tenhle tip vám zabere 10–15 minut a dokáže doslova zázraky. Náznaky rýmy nebo bolesti v krku mi několikrát odezněly dříve, než se nemoc rozjela. Bolesti hlavy z přepracování nebo přecestování mizí po dvou kolech dýchání. Po fyzickém přetažení ze sportovních výkonů se mé tělo regeneruje mnohem rychleji.

Jedná se o jednoduché dechové cvičení podle Wim Hofovy metody, které popisuji v tomto článku o Wim Hofově metodě. 

Proč to funguje?

Dechové cvičení aktivuje imunitní systém pro léčbu zánětů, má vliv také na hormonální pochody v těle. Vědci jej zkoumají a mají skvělé výsledky, stejně jako desítky tisíc lidí po celém světě.

Mě přesvědčil výzkum, kdy Wim Hofovi vpíchli injekci s bakterií způsobující rychlý nástup nemoci a vysoké horečky. Dalších pár desítek testovaných lidí bylo do několika hodin v horečkách, Wim dvě hodiny dělal své dechové cvičení a v dokumentu, který byl o tomto výzkumu natočen, sdílí, že měl chvíli jen lehkou bolest hlavy.

Následně naučil stejné cvičení pár obyčejných lidí a měli stejné výsledky. Zůstali zdraví, i když podle všeho měli být nemocní.

Kdy to používám?

  • ➤ Když cítím, že na mě něco leze.
  • ➤ Když jsem unavená a potřebuju ještě fungovat.
  • ➤ Když mě bolí hlava nebo cokoli jiného.
  • ➤ Když potřebuju dobít psychické baterky.

Člověk to má vždy po ruce, nic to nestojí a funguje to instantně. 

TIP #2

Otužování

Dva roky zpátky jsem měla chronickou rýmu. Stačilo lehké přetažení nebo ofouknutí a už mě bolela hlava a teklo mi z nosu. A to, co mi obrovským způsobem pomohlo pro větší odolnost, je OTUŽOVÁNÍ.

Od té doby mám rýmu max. 1× za rok, a to ji ještě v zárodku zruším dechovým cvičením a dalšími tipy, na které přijde řeč.

Zpočátku to nemusíte s otužováním vůbec hrotit, stačí pár minut studené sprchy na konci běžné teplé, pobrodit se v ranní rose nebo studené řece. Nejdříve to vůbec není příjemné a základem je uvolnit se do toho místa, které se vám stahuje, kde cítíte napětí.

Proč to funguje?

V těle máme přes 100 000 km cév, kolem kterých jsou mikrosvaly. Otužováním je stahujeme a posilujeme.

Co mi to dává?

  • ➤  Lepší imunitu.
  • ➤  Více energie po ránu.
  • ➤  Pohodovější psychiku.
  • ➤  Větší psychickou i fyzickou odolnost.
  • ➤  Lépe vnímám potřeby svého těla.
  • ➤  Na 100 % mi to taky pomohlo k pohodovému porodu.

Tohle, co vidíte na fotce níže, kdy se v 11 stupních koupu v ještě studenějším horském potoce, dělat nemusíte… Ale paradoxně je to nakonec mnohem příjemnější než studená sprcha.

Ovšem velmi náročné je přesvědčit k tomu svůj mozek… I když to dělám už dva roky, vždycky jsem konfrontována se strachem a nechutí udělat první krok. Je to úžasný trénink vůle, a to se hodí jak do života, tak do podnikání. 

Kdy a jak často se otužuju?

  • ➤ Ráno si dávám 2 minuty studenou sprchu.
  • ➤ Když je příležitost v přírodě, jdu do vody. Stačí se klidně jen pár minut pobrodit ve studeném potoce a nebo v ranní rose.

Nezapomeňte se soustředit na to, abyste uvolnili napětí v těle, které vám v konfrontaci s ledovou vodou automaticky vzniká. Veškerou svou pozornost při otužování směřujte dovnitř sebe.

TIP #3

Schüsslerovy soli

Na podzim 2018 moje předchozí dva tipy pro lepší imunitu přestaly ze dne na den fungovat a já jsem se totálně sesypala. Důvodem byl začátek těhotenství, který umí s imunitou pořádně zahýbat.

U mě to dospělo do stavu akutního zánětu osmičky, se kterým jsem byla dokonce týden v nemocnici, zhubla pět kilo a objevil se mi hematom. Těhotenství bylo v ohrožení.

Obrovskou pomocí mi pak v následujících měsících byly Schüsslerovy soli, které mi na míru poradila Monika Nyklíčková. Brala jsem asi 8 různých solí.

Co to je?

Soli jsou minerály a stopové prvky, které jsou tělu vlastní. Životním stylem, nevhodnou stravou, přepracováváním se, nemocemi, léky, těhotenstvím, kojením, ale samozřejmě i stárnutím se minerály spotřebovávají.

Schüsslerovy soli je umí do těla doplnit a postupně srovnat jejich deficity. Jsou naředěné na molekulární úroveň, proto se výborně vstřebávají přímo do buněk a tělo je má v podstatě okamžitě k dispozici.

Mohou je bez kontraindikací užívat těhotné, kojící, novorozenci, těžce nemocní i zvířata. Používám soli v kvalitě léčiva od výrobce Adler Pharma.

Kterou Schüsslerovu sůl rozhodně potřebujete?

Je to číslo 3 – železo. Monika k ní na svém webu píše:

Sůl první volby na všechny akutní stavy. Nachlazením počínaje, hojením ran a stavů po operaci konče. Taky sůl na první stadium zánětu. Takové to „něco na mě leze“, když ještě nevíte, jestli se z toho vyklube viróza, nachlazení, angína, nebo chřipka. Skvělý prostředek při horečce do 38,5–38,8 (u vyšší je nutné přidat ke 3 i sůl č. 5). Výborný antioxidant. Zlepšuje okysličení celého těla. V případě zánětu transportuje víc kyslíku do místa zánětu a pomáhá ho tělu a buňkám rychleji a lépe „zlikvidovat“.

Tuhle trojku jsme vyzkoušeli v nejrůznějších akutních stavech celá rodina a většinou funguje přímo zázračně. Beru ji co 5 minut třeba několik hodin (30–60 tablet).

Preventivně si v obdobích, kdy se cítím oslabeněji, dávám mix 10–15 tablet od každé soli číslo 3, 5, 7 a 8. O této „power směsi“ píše Monika Nyklíčková v tomhle článku.

V tomto množství už to necucám, ale rozpouštím ve vodě – tablety nasypete do vody, necháte „luhovat“ 20 minut a pak slijete tak, že na dně zůstane sedlina. Pak popíjíte a každý lok necháte pár sekund v puse.

TIP #4

Olej z tresčích jater

Další tip je informace, která se ke mně osobně dostala poměrně nově, takže ji mám ve fázi testování, nicméně už po prvních týdnech cítím výsledky, proto mi přijde přínosné to s vámi také sdílet.

Z různých zdrojů se k nám totiž dostala informace, že dle výzkumů má velký vliv na imunitní systém vitamín D. Aktivuje tvorbu protilátek a působí jako prevence chřipek a viróz. Nedostatek vitamínu D má vliv na psychické funkce, deprese, únavu.

My si jej dáváme v té nejryzejší přírodní formě, kterou je olej z tresčích jater. A ten je tedy mým dalším tipem pro lepší imunitu a životní energii.

TIP #5

Probiotika Superhuman

V létě jsem četla zajímavý eBook od jedné mé studentky z Podnikání z pláže o střevním mikrobiomu a dočetla jsem se mimo jiné to, že nerovnováha střevního mikrobiomu snižuje imunitu až o 70 %.

Takže teď asi měsíc beru speciální probiotika Superhuman, která obsahují 15 lidských kmenů a měla by fungovat v symbióze s lidským tělem a podporovat jeho správné funkce.

Moje zkušenost po měsíci:

  • ➤ Kromě toho, že si připadám fyzicky stabilnější a zlepšilo se mi zažívání, cítím hlavně velký vliv na mou psychiku.
  • ➤ Střeva jsou střed těla, naše energetické centrum, a já se teď cítím ukotvenější, vyrovnanější. To znamená, že mě psychicky nerozhodí každá kravina, neberu si věci tak osobně, cítím se pevněji sama v sobě.
  • ➤ A psychika, jak známo, ovlivňuje stabilitu našeho imunitního systému taky. Takže je to takový funkční kruh.

TIP #6

Každodenní procházky a pohyb

Tento tip pro lepší imunitu a více životní energie všichni známe a je tak jednoduchý, že mu spousta lidí nevěnuje pozornost. Taky jsem nevěnovala a v dobách, kdy jsem měla přetlak inspirace a tvoření, jsem celé dny od rána do večera seděla u počítače. Většinou mě třetí den začala bolet hlava a čtvrtý den už jsem měla rýmu.

Moje tělo zoufale volalo po pohybu. A to je dnešní tip, který vám chci ukázat možná v trochu jiných souvislostech, než je běžné.

Proč se potřebujeme každý den hýbat?

1. Evoluce. Desetitisíce let jsme byli lovci, sběrači a následně zemědělci. Většinu času jsme trávili venku v kontaktu s přírodou a v pohybu. Naše těla neví, že se narodila do Doby pohodlné. Desetitisíce let vývoje prostě neošidíš.

2. Tělo, mysl a duše jako zatuchlý rybník, nebo plynoucí řeka? Jak vypadá voda, která neteče? Je zatuchlá, smradlavá, špinavá.

A tělo, které se nehýbe? Myšlenky zaseknuté v jednom prostoru? To, jak se cítíme a jak přemýšlíme, souvisí i s tím, jestli se hýbeme. Myšlenky se často rozhýbou a emoce vyplaví, když se dáme do pohybu. A velmi to souvisí pak i s naším zdravím a imunitou. Protože zdravý duch má zdravé tělo.

3. Žijeme v Době pohodlné. Myje za nás myčka, pere pračka, vozíme si zadek v autech, a kam nevleze auto, tam vleze elektrokoloběžka. Vše si zjednodušit… Jenže nejvíc pevné kořeny mají ty stromy, které rostou v náročných podmínkách.

A tak i když nemusím, volím záměrně nepohodlí, chodím, otužuji se, nejím cukr… Protože když můžete všechno, vaše kořeny nemají žádné výzvy a tělo i duše chřadnou. Čelit nepohodlí má za následek větší sílu. Fyzickou i duševní.

Jak to dělám já?

V obdobích, kdy pracuju a tvořím naplno, dodržuji rytmus – dva dny práce s krátkými odpoledními procházkami a třetí den hory a intenzivnější pohyb. Teď sedím u počítače mnohem méně (max. hoďku denně), takže chodím každý den, snažím se o 10 tisíc kroků denně, většinou to vytáhnu alespoň na 8, což je cca 5 km.

Narozdíl od předchozích tipů, kdy studená sprcha zabere 3 minuty i s utíráním a rybí olej do sebe hodí člověk hned, tohle vyžaduje ČAS. 5–8 km totiž neujdete za deset minut. Proto je to paradoxně náročné, protože vždy se najde důvod, proč spěchat.

Doba pohodlná, doba uspěchaná… doba, kdy 90 % moderní populace umírá na civilizační choroby způsobené nadměrným užíváním cukru, soli a nedostatkem pohybu.

Jestlipak se v té naší evoluci něco neotočilo proti nám…

TIP #7

Cukrfree

Většinu mého života mi energie kolísala v průběhu dne jako na houpačce. Mívala jsem obrovské propady, kdy se mi v průběhu dne skoro zavíraly oči, nic se mi nechtělo, byla jsem otrávená, a jediné, čím jsem to uměla zahnat, byla čokoláda.

Nedokázala jsem ani začít tvořit, aniž bych do sebe po ránu hodila pár čokopiškotů nebo buchtu.

Přijde mi fakt vtipné, že až ve svých 34 letech jsem zjistila, co dělá s tělem cukr, jak moc ho vyčerpává a háže jej na horskou dráhu s mnoha energetickými propady každý den.

Věděli jste například, že...

  • ➤ Čím více cukru sníte, tím více jej tělo vyžaduje skrze příznaky jako častý hlad, bolesti hlavy, únava bez příčiny, podrážděnost?
  • ➤ Schopnost bílých krvinek ničit mikroorganismy = imunita se rapidně snižuje po požití cukru?
  • ➤ 90 % moderní populace umírá na nemoci způsobené cukrem, solí a nedostatkem pohybu?

Obrovskou inspirací a zdrojem informací mi byl film That sugar film. A také kniha Cukrfree od Janiny Černé.

Především kvůli těm fyzickým i psychickým energetickým propadům jsem v květnu 2017 zkusila na týden nejíst cukr. Když říkám cukr, tak tím myslím přidávaný cukr. Ovoce, těstoviny a med stále jím.

Do týdne bez cukru jsem byla energeticky v pohodě! Přestala jsem jet na dluh. Propady zmizely. Energie na rozdávání, depresivní stavy taky zmizely. Za týden!!!

To, co mi cukr bral, je pro mě důležitější než to, co mi dával. Takže jsem se už k němu nevrátila a nejím cukr už rok a půl.

Protože mi po zveřejnění tohoto tipu přišlo opravdu hodně dotazů a zpráv, v blízké době pro vás napíšu podrobnější článek o mé cukrfree cestě, a především o velkém překonávání těžké závislosti na začátku.

TIP #8

Žít v souladu se svou duší

Posledním tipem je – žít v souladu se svou duší. Co to znamená? Spoustu věcí, ale jednu především.

Dělat to, co mě baví a naplňuje.

Spousta lidí chodí do práce, která je nebaví, nudí, otravuje, vyměňují svou energii a svůj čas, svůj život za peníze, ale nemají z toho radost. To je mega černá díra pro životní energii.

Pokud budete třetinu svého dne v práci, která vás otravuje, a s lidmi, kteří vás otravují… budete doslova otrávení. :) To není úplně skvělý výchozí bod pro dobrou imunitu.

Totéž platí o vztazích, které berou energii, nebo činnostech, které nesnášíte.

To, jak se cítíme duševně, emočně, ovlivňuje do velké míry naši imunitu a sílu. A není to nějaký ezokec. :) Tohle je fakt, který je už i opakovaně vědecky podložen.

Takže můj poslední tip je:
Rozhodněte se být šťastní. :)

Jsem si jistá, že vaše imunita a životní energie vám poděkují, i kdybyste uvedli do praxe jen jeden z těchto tipů. A tak pokud vás článek inspiroval, doporučuji si teď vybrat alespoň jeden tip a zkusit ho. :)

Máte nějaké své ověřené tipy? Nebo dokonce články na toto téma? Sdílejte je v komentářích. :)

Stáňa Stiborová (Mrázková)
Žije svůj život naplno a plní si své sny, i ty nejšílenější, každý den. Před pár lety se rozhodla, že už nechce, aby jí dny protékaly mezi prsty jako písek v přesýpacích hodinách. Je žena, matka dvou dcer a jednoho syna, žena skvělého muže, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka. Stáňa je autorka online bestselleru Jak napsat eBook za 14 dní a knihy Podnikání z pláže. Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže. Více o Stáni najdete tady >>
Komentáře